Kup prenumeratę i czytaj NK
Nie masz czasu na zapoznanie się z całością artykułu? Wystarczy, że klikniesz ikonę „oznacz artykuł do przeczytania później”. Wszystkie zapisane publikacje znajdziesz w profilu czytelnika

Razem budujmy okno na świat

Jesteśmy dużym państwem, wcale nie jesteśmy tacy mali, a nie mamy dużego lotniska. Jest nisza, i aż się prosi, żeby obsługiwać ruch, który będzie generowany w tym obszarze świata
Przywróciłeś geopolitykę do mainstreamu w Polsce. Teraz zostałeś szefem Centralnego Portu Komunikacyjnego i nie będziesz już mógł za bardzo „geopolitykować”. Nie szkoda zostawiać tego dziedzictwa? Dziedzictwo nie jest pozostawione bez opieki, a poza tym CPK to jest pod pewnymi względami właśnie istotą naszej polskiej geopolityki. Rozwój technologii lotniczej i transportu lądowego wzmacnia potencjał państw zamkniętych lądowo w Eurazji, z grubsza rzec ujmując – również takich jak my CPK jest powszechnie krytykowane jako projekt gigantomański, aberracyjny, niemożliwy do zrealizowania. Jak się odnosisz do tych zarzutów? To chyba przesada, że jest powszechnie krytykowany. Na pewno jest potrzebny społeczeństwu – poprzez zwiększenie mobilności i trakcji społecznej, skomunikowanie regionów, które nie są obecnie skomunikowane, likwidację ogromnych zapóźnień cywilizacyjnych naszego regionu. Poza tym potrzebujemy bramy...

Kup prenumeratę i czytaj NK!

Już od 1 zł/mc

Zaloguj się lub załóż konto
Zajmie Ci to tylko kilka sekund
Przejdź do prenumerat

lub

Kup pojedynczy dostęp do wybranego artykułu
za jedynie 9,90 zł

ekspert ds. geopolityki i strategii, założyciel i właściciel Strategy&Future, dyrektor Programu Gier Wojennych i Symulacji Fundacji Pułaskiego, Senior Fellow w The Potomac Foundation w Waszyngtonie, współpracownik „Nowej Konfederacji”. Jacek Bartosiak jest popularnym publicystą i błyskotliwym pisarzem. Dużym zainteresowaniem cieszą się jego wykłady, artykuły oraz książki: „Pacyfik i Eurazja. O wojnie”, „Rzeczpospolita między lądem a morzem. O wojnie i pokoju” oraz „Przeszłość jest prologiem”.
prezes i założyciel „Nowej Konfederacji”. Politolog zaangażowany, publicysta i eseista, organizator. Absolwent UMCS i studiów doktoranckich na UKSW. Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobywał w Polskim Radiu i, zwłaszcza, w „Rzeczpospolitej” Pawła Lisickiego, później był wicenaczelnym portalu Fronda.pl i redaktorem kwartalnika „Fronda”. Następnie założył i w latach 2010–2013 kierował kwartalnikiem „Rzeczy Wspólne”. W okresie 2015-17 współtwórca i szef think tanku Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. Publikował też m.in. w „Gazecie Polskiej”, "Gazecie Wyborczej", „Gościu Niedzielnym”, "Dzienniku Gazecie Prawnej", "Arcanach", „Polsce The Times”, „Super Expressie”, "Fakcie". Pochodzi z Lublina, mieszka w Warszawie.

Komentarze

7 odpowiedzi na “Razem budujmy okno na świat”

  1. mk pisze:

    Dlaczego zakłada się, że powstanie CPK to automatycznie likwidacja lotniska Chopina? Wiele stolic jest obsługiwanych przez kilka lotnisk, często o różnym profilu, dlaczego u nas miałoby być inaczej? Przydałby się jakiś rozsądny głos inicjatorów CPK w tej sprawie. Trudno się dziwić, że część mieszkańców Warszawy podchodzi do tego projektu z rezerwą, jeśli teraz dojadą na Okęcie taksówką lub autobusem, a do CPK będą jeszcze jechać 40 minut pociągiem.

  2. Logan pisze:

    Jakoś w Oslo można było przenieść lotnisko o prawie 50 km. W 1998 roku zlikwidowano lotnisko w Oslo w Fornebu i przeniesiono na Gardemoen. Normalna kolej rzeczy, a my się uczepiliśmy tego Okęcia jak rzep psiego ogona…

  3. Logan pisze:

    Jakoś Norwedzy mogli przenieść lotnisko z Forenbu w Oslo prawie 50 km dalej na północ. W 1998 przeniesiono lotnisko do Gardemoen, a u nas tak się uczepili tego Okęcia jak rzep psiego ogona…

  4. Damian pisze:

    Zastanawia mnie, czy planując CPK, brane są pod uwagę kwestie klimatyczne i potencjalne duże zmiany w zasadach funkcjonowania ruchu lotniczego. Komisja Europejska zapowiada mocne ograczniczanie emisji CO2, co też będzie musiało się przełożyć na ruch lotniczy. Może być tak że w przeciągu 20 lat ruch lotniczy zostanie bardzo mocno ograniczony (gospodarka zeroemisyjna w 2050). Myślę, że to jest bardzo ciekawy wątek wogóle nie podjęty w tym artykule.

  5. Losoid pisze:

    P. Bartosiak na pytanie o to czy się uda (czyli o to jak zorganizować budowę) odpowiada, że prawie 100 lat temu coś się w Polsce udało. Jeżeli chce tak samo organizować CPK jak wtedy to trudno być optymistą. Ówczesne metody były prymitywne właściwe dla nierozwiniętego kraju.

  6. Bel pisze:

    Tylko co my będziemy wysyłać z Polski? Jabłka? Korea ma prężną gospodarkę.

  7. mieszko01 pisze:

    Wszystko płynie i p. Jacek juz nie buduje CPK. A zanosiło się że tym razem ktoś kompetentny został nominowany. Schematy powtarzalne od początku cywilizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz