Nie masz czasu na zapoznanie się z całością artykułu? Wystarczy, że klikniesz ikonę „oznacz artykuł do przeczytania później”. Wszystkie zapisane publikacje znajdziesz w profilu czytelnika

Gospodarczy „efekt motyla”. Co oznacza korek na Kanale Sueskim

Zablokowany Kanał Sueski przypomina nam, jak bardzo polegamy na długich łańcuchach dostaw. Generuje to cały katalog zagrożeń
Największy korek na świecie wreszcie rozładowany. Megakontenerowiec „Ever Given” po kilku dniach wznowił swój rejs, pozwalając ruszyć z miejsca ponad trzystu statkom stojącym na podejściu do Kanału Sueskiego lub na jego wodach. Akcję odblokowywania śledził cały świat, przypominając sobie nie tylko o znaczeniu tej arterii, ale także szlaków morskich jako takich. Brytyjski admirał, uczestnik bitew I wojny światowej, Sir John Fisher, twierdził, że istnieje „pięć kluczy do świata” i są to cieśniny Dover (Kaletańska), Gibraltarska, Malakka, Kanał Sueski oraz Przylądek Dobrej Nadziei. Przez wiele lat, Wielka Brytania władała nimi wszystkimi. Sto lat później postęp technologiczny sprawił, że fizyczna kontrola nad tego typu miejscami straciła znaczenie - nowoczesne środki projekcji siły pozwalają zakłócić lub zablokować kluczowe węzły morskie. „Pęk kluczy do świata”...

Kup prenumeratę i czytaj NK!

Już od 1 zł/mc

Zaloguj się lub załóż konto
Zajmie Ci to tylko kilka sekund
Przejdź do prenumerat

lub

Kup pojedynczy dostęp do wybranego artykułu
za jedynie 9,90 zł

politolog, doktor nauk humanistycznych, pracownik naukowy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach; analityk w Fundacji Po.Int; specjalizuje się w studiach nad wpływem nowoczesnych technologii oraz zmian klimatu na system międzynarodowy i globalne środowisko bezpieczeństwa

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz