Wpisz kwotę, którą chesz przekazać na rzecz NK
Teraz każdy może być autorytetem w każdej dziedzinie?? Historyk w kwestii gospodarki wodnej? 😀
Pomieszanie z poplątaniem. Wisła miała znaczenie gospodarcze dopóty, dopóki nie powstała na terenach polskich wystarczająco rozbudowana sieć kolejowa. Jeszcze w czasach II wojny światowej niemieccy okupanci uważali, że jest oszczędnie transportować węgiel galarami, bo wysyłali na jednym galarze 50 ton węgla, 2 polskich niewolników i kazali im płynąć z prądem rzeki – to było w ich kalkulacjach tańsze, niż transport kolejowy, w całości skierowany na potrzeby frontu. Ale dzisiaj to bzdura. Nawet na głęboko uregulowanych szlakach wodnych Niemiec, Belgii i Francji transport wodny zanika, bo jest sezonowy, nieregularny i niesamowicie powolny w porównaniu z koleją i samochodami. I na ogół wymaga dodatkowych przeładunków, a dzisiaj liczy się czas i dostawa *od drzwi, do drzwi*. Na dodatek, transport kolejowy w trakcji elektrycznej zużywa dziś 3 razy mniej energii, na przewiezienie 1t/1km, niż transport barkami (inaczej, niż jeszcze 100 lat temu, gdy na kolei królowały parowozy z otwartym obiegiem pary) – kolej elektryczna ma 3 razy mniejszą *emisyjność*… Oczywiście nasi *specjaliści* z utworzonych za Gierka katedr budownictwa wodnego twierdzą coś innego, ale warto zaglądnąć np. do oficjalnych źródeł Europejskiej Agencji Energetycznej, albo policzyć samemu. Niestety, wydaje się, że wartościowy skądinnąd Autor, tym razem polega na dezinformacjach pochodzących od profesorów z gierkowskiego awansu społecznego i nie weryfikuje tych źródeł. Szczególną bzdurą jest teza, jakoby brak regulacji miał być przyczyną *powodzi stulecia*. W rzeczywistości, bezpośrednią przyczyną obu przywołanych powodzi były budowane namiętnie przez naszych *meliorantów* odwodnienia, powszechne utwardzanie i betonowanie powierzchni ziemi, a co za tym idzie – zanik naturalnej retencji we wszystkich możliwych postaciach. Do tego doszły bezsensowne prace *regulacyjne* prowadzone przed r. 2010 na Wiśle, powyżej Sandomierza, które przyczyniły się do przyspieszonego odkładania się piasku w wygrodzonych nasypami kamiennymi fragmentach koryta (a co za tym idzie – do podniesienia poziomu wody powyżej Sandomierza). Oczywiście, sprawcy katastrofy, czyli post-gierkowscy *regulatorzy* nigdy się sami do tego dobrowolnie nie przyznają, ale to nie usprawiedliwia publicystów, którzy opierają swoje publikacje na jednostronnych i nie sprawdzonych źródłach…
Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *
Komentarz *
Nazwa *
E-mail *
Witryna internetowa
Zapisz moje dane, adres e-mail i witrynę w przeglądarce aby wypełnić dane podczas pisania kolejnych komentarzy.
Artykuł z miesięcznika:
W dziedzinie naszej psychologii narodowej, przede wszystkim samopoczucia narodowego, odegrała epopeja napoleońska bardzo dużą rolę. Nie mniej silnie zaważyła na następnym półwieku naszej polityki zagranicznej
Pandemia nie jest wojną, ale może mieć skutki głębsze niż niejeden konflikt zbrojny. Oznacza powrót do pierwotnej polityczności. Uderza w „cywilizację rozpieszczenia” i jej ideę, że udało się w trwały sposób uchronić ludzi przed gwałtowną śmiercią
Skutkiem opisywanego modelu ustrojowego była nierówna suwerenność państw członkowskich – większa wśród państw największych i mniejsza w tych słabszych ekonomicznie. Fragment książki „Pokryzysowa Europa”
By uniknąć losu marksistów, geopolitycy muszą w swoim myśleniu zaprzestać popełniania „grzechów” ciężkich: od pychy począwszy, przez determinizm, uniwersalizm, redukcjonizm, na sekciarstwie skończywszy
Dzisiejszym ładem międzynarodowym targają sprzeczne tendencje. Wobec tego również dziś musimy zadać sobie pytanie o to, czy Polska powinna być państwem rewizjonistycznym czy zachowawczym
„Jeżeli młode pokolenie nie weźmie się za solidną rewizję historii i narodowego imaginarium, to zmarnuje swoją największą szansę”: fragment książki „Wyjście awaryjne. O zmianie wyobraźni politycznej” Rafała Matyi.
Zapisz się na listę mailingową i wybierz, na jaki temat chcesz otrzymywać alerty:
Login lub e-mail
Hasło
Zapamiętaj mnie