Nie masz czasu na zapoznanie się z całością artykułu? Wystarczy, że klikniesz ikonę „oznacz artykuł do przeczytania później”. Wszystkie zapisane publikacje znajdziesz w profilu czytelnika

Wielka szansa dla Polski

Nowy dokument UE ukazuje zmianę orientacji geopolitycznej Europy. W związku z nią, Centralny Port Komunikacyjny może stać się dla Polski ogromną szansą na wyjście z peryferyjności
Europejska orientacja geopolityczna zmienia się na naszych oczach. Dowodem na to jest opublikowany niewiele ponad tydzień temu, ważny dokument strategiczny Unii Europejskiej: "Connecting Europe and Asia - Building blocks for an EU Strategy", który w polskich mediach praktycznie nie został zauważony. Moment osłabienia USA jest wykorzystywany przez mocarstwa europejskie do powiększania własnych wpływów i reorientację głównego wektora rozwojowego Unii na kierunek kontynentalny. Europejscy decydenci są przekonani, że narastanie wojny handlowej Ameryki z Chinami będzie musiało skutkować gwałtownym wzrostem znaczenia transazjatyckich szlaków komunikacyjnych, dla których Europa jest naturalnym końcem. Zarysowana w "Connecting Europe and Asia" strategia jest zatem przyjazną odpowiedzią Europy na chińskie wyzwanie "Pasa i Szlaku". Z punktu widzenia interesów polskich należy zauważyć docenienie roli transportu lotniczego. Unia Europejska finalizuje...

Kup prenumeratę i czytaj NK!

Już od 1 zł/mc

Zaloguj się lub załóż konto
Zajmie Ci to tylko kilka sekund
Przejdź do prenumerat

lub

Kup pojedynczy dostęp do wybranego artykułu
za jedynie 9,90 zł

ur. 1966. W latach 1993–2010 związany z przemysłem chemicznym. Pracował jako kierownik projektów wdrożeniowych w Solvay i GE. Od 2011 związany z IT. Aktywista laicki, członek zarządu stowarzyszenia Koalicja Ateistyczna oraz członek-założyciel Kongresu Świeckości. Publicysta Post-Radia, niezależny komentator życia społeczno-politycznego.

Komentarze

3 odpowiedzi na “Wielka szansa dla Polski”

  1. df pisze:

    Co do CPK OK ale nie rozumiem jak Polska ma wyjść z pułapki peryferyjności skoro nasze firmy nie są w stanie w obecnym środowisku wypracować własnych produktów. Okazuje się że w Polsce najlepsze pieniądze zarabia się w zagranicznych firmach – choćby centrach outsourcingowych a nie w rodzimym biznesie coś produkującym. Może Polska z CPK ma szansę stać się hubem nadzorczym do ekspansji na wschód?

  2. filip pisze:

    W kontekście sposobu przeprowadzania np. drogowych inwestycji publicznych, które doprowadzają masowo firmy budowlane do bankructwa, nie bardzo rozumiem w jaki sposób udział w budowie CPK miałby polepszać ich profil ryzyka.

  3. ppp pisze:

    “Unia Europejska finalizuje duży pakiet umów o ruchu lotniczym z krajami Azji Południowo-Wschodniej skupionymi w ASEAN – Azerbejdżanem, Turcją, Katarem, Japonią, Chinami, a także Ukrainą”.

    Ręce opadają, gdy się to czyta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz