Wpisz kwotę, którą chesz przekazać na rzecz NK
Autor ma całkowitą rację, że książki Rifkina to zręcznie napisane „samograje”. Ale zarówno Rifkin, jak i Pan Sękowski popełniają kilka podstawowych błędów. Po pierwsze, nie ma co się zastanawiać nad tym, czy prywatność ma ustąpić przejrzystości. Czy era przejrzystości nastąpi, czy nie. Ona już jest! Już dzisiaj operatorzy sieci komórkowych i wielkie portale internetowe wiedzą o nas więcej, niż my sami wiemy o sobie! Internet rzeczy to jedynie kolejny etap tego procesu. sieć wolności Wprawdzie wiedza ta nie jest jeszcze uporządkowana i jej posiadacze nie bardzo jeszcze wiedzą co z nią zrobić, ale to się błyskawicznie zmienia. W jaki sposób Trump wygrał wybory albo Internet jako pole walki Nie mają także jeszcze środków technicznych do pełnego wykorzystania wszystkich posiadanych informacji, ale to tylko kwestia czasu. Ta wiedza to ogromny kapitał. I ta wiedza jest głównie w rękach prywatnych. Mrzonką jest więc druga teza, że kapitalizm w sposób pokojowy ulegnie rozkładowi. Kto posiada taką wiedzę, ma nieograniczoną władzę nad ludźmi i ich umysłami. Większą niż przewidywali to Orwell czy Huxley. To jest kapitalizm w czystej postaci! Tutaj przechodzimy płynnie do kolejnego punktu – roli państwa. Zarówno Rifkin, jak i Pan Sękowski przeceniają jego rolę. Państwo już dawno zostało sprywatyzowane! Rządy nie są na usługach wyborców. Demokracja już od dawna jest fikcją! Owszem państwo jest jarzmem, ale to jarzmo zakłada ktoś inny – bezosobowy kapitał. I tutaj dochodzimy do kolejnego punktu, który jest kompletnie nierozumiany przez wszystkich. Moim zdaniem jest to sedno wszystkich naszych obecnych bolączek – do pieniądza, a właściwie do systemu monetarnego. Pan Sękowski pisze: „Rifkin nie rozumie, że w kapitalizmie pieniądz nie jest sednem sprawy: jest tylko pośrednikiem w ramach dobrowolnej umowy”. Zarówno pseudonauka, jaką jest ekonomia, jak i my wszyscy nie rozumiemy tego, że pieniądz nie jest ani neutralnym pośrednikiem, ani jednostką miary. W obecnej postaci jest głównym elementem kształtującym cały system gospodarczy, a co za tym idzie, także wszystkie systemy społeczne! Więcej! Jest elementem kształtującym nasz proces myślenia i postrzegania otaczającej nas rzeczywistości! Dlatego w ogóle nie rozumiemy czym właściwie jest kapitalizm! Że jego powszechnie używana, marksistowska definicja prywatnej własności środków produkcji, tylko w niewielkim stopniu oddaje jego istotę. Między innymi dlatego właśnie, zarówno Rifkin, jak i Pan Sękowski nie rozumieją czym jest tak zwana Share Economy, której najbardziej znanymi przedstawicielami są Uber, Airbnb, Parship, Netflix czy Spotify. To nie są zaczątki żadnych spółdzielni!
Przyznaję, niełatwo to wszystko pojąć i jest to temat na całą bibliotekę. Mam nadzieję, że kiedyś ktoś tę bibliotekę zacznie wypełniać. Na pewno nie będzie to Pan Rifkin!
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Artykuł z miesięcznika:
Historia i współczesność pokazują, że to właśnie kultura decyduje o jakości więzi gospodarczych i skuteczności globalnych łańcuchów dostaw
Mamy do czynienia ze spadkiem znaczenia amerykańskiego dolara w światowej gospodarce i można wyrazić obawy, że zjawisko to nabierze rozpędu
Nie należy już traktować Azji jedynie jako perspektywicznego kierunku ekspansji, lecz jako kluczowy rynek zbytu na najbliższe 10–15 lat
Iraq Development Road to inicjatywa warta naszej uwagi nie tylko z powodu wymiany handlowej z Chinami
Zachodnia gospodarka nie potrzebuje topornego protekcjonizmu, a raczej przemyślanej strategii rozwojowej oraz takich narzędzi interwencyjnych (pośrednich i bezpośrednich), które stymulować będą jej największe atuty i przewagi konkurencyjne
Zielony Ład jest w obecnym kształcie nie do utrzymania i musi zostać głęboko zrewidowany
Zapisz się na listę mailingową i wybierz, na jaki temat chcesz otrzymywać alerty:
Login lub e-mail
Hasło
Zapamiętaj mnie