Nie masz czasu na zapoznanie się z całością artykułu? Wystarczy, że klikniesz ikonę „oznacz artykuł do przeczytania później”. Wszystkie zapisane publikacje znajdziesz w profilu czytelnika

Nagranie z Salonu Dyskusyjnego NK “Renesans geopolityki”

Czym jest geopolityka? Obiektywną rzeczywistością i kluczem do zrozumienia stosunków międzynarodowych czy intelektualną hochsztaplerką i imperialną ideologią? O rolę geopolityki w stosunkach międzynarodowych spierali się dr Michał Lubina oraz dr Jacek Bartosiak.

W dyskusji wzięli również udział prof. Bogdan Góralczyk, prof. Tomasz Grzegorz Grosse, amb. Rafał Wiśniewski, Bartłomiej Radziejewski, Marek Budzisz, Jędrzej Winiecki, Łukasz Gadzała oraz Wojciech Tomaszewski. Spotkanie poprowadził red. Jakub Moroz.

Tytuły wystąpień wprowadzających:

  • Czego nie widzi geopolityka” – dr Michał Lubina (ekspert ds. współczesnej Birmy i relacji rosyjsko-chińskich, adiunkt w Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu UJ, stały współpracownik “Nowej Konfederacji”);
  • Powrót czasów geopolityki” – dr Jacek Bartosiak (ekspert ds. geopolityki i strategii, założyciel i właściciel Strategy&Future, dyrektor Programu Gier Wojennych i Symulacji Fundacji Pułaskiego, Senior Fellow w The Potomac Foundation w Waszyngtonie).

Salon Dyskusyjny “Renesans geopolityki” odbył się 11 października 2019 r. w warszawskiej Świetlicy Wolności. Partnerami Salonu byli: Google (Partner Wspierający), Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Warsaw Enterprise Institute.

Świat intelektualny – od uniwersytetów po media – nie nadąża dziś za gwałtownymi przemianami rzeczywistości politycznej, gospodarczej i społecznej, opisując je za pomocą kategorii z poprzednich epok. To zasadniczo obniża jakość rządzenia, które musi rozstrzygać dylematy przy użyciu wiedzy dostępnej w danej chwili. Deficyt tej ostatniej zwiększa ryzyko decyzji błędnych lub wręcz katastrofalnych, jak również – dominacji fałszywych ideologii. Polski dotyczy to w stopniu szczególnym, ze względu na trudne położenie geopolityczne i słabość intelektualną (uniwersytetów, mediów, think tanków).

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz