Kup prenumeratę i czytaj NK
Nie masz czasu na zapoznanie się z całością artykułu? Wystarczy, że klikniesz ikonę „oznacz artykuł do przeczytania później”. Wszystkie zapisane publikacje znajdziesz w profilu czytelnika

Jak zatrzymać dehumanizację medycyny

Gdy studenci uczelni medycznych w Polsce wkuwają na pamięć podręczniki do kolejnych przedmiotów, ich holenderscy koledzy uczą się, jak leczyć
Sala pełna młodych ludzi, około dwunastu osób siedzi wokół wspólnego stołu. Jedna z nich jest starsza – to prowadzący. Studenci dyskutują, naradzają się, projektują rozwiązania problemów, które wymagają skorzystania z różnych źródeł wiedzy. Tak wygląda nauczanie problemowe, znane pod angielskim skrótem PBL (Problem Based Learning). A opisana grupa – to studenci Uniwersytetu w Maastricht (UM) podczas normalnych zajęć na wydziale medycznym. Co w tym takiego rewolucyjnego? A to, że przedmioty należące klasycznie do dydaktyki przedklinicznej, czyli trzon wiedzy lekarza, na holenderskim uniwersytecie medycznym zostały rozbite i przemieszane z zajęciami klinicznymi. Studenci uczą się bloków problemowych, składających się z wiedzy z różnych obszarów. I tak, na przykład, na pierwszym roku na zajęciach o nazwie „Odżywianie i odporność” poznają m.in. anatomię i...

Kup prenumeratę i czytaj NK!

Już od 1 zł/mc

Zaloguj się lub załóż konto
Zajmie Ci to tylko kilka sekund
Przejdź do prenumerat

lub

Kup pojedynczy dostęp do wybranego artykułu
za jedynie 9,90 zł

Ekspert NK ds. zdrowia, adiunkt w Collegium Medicum UWM w Olsztynie, doktor socjologii, członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, wykładowca socjologii zdrowia i medycyny dla studentów kierunków medycznych. W swojej pracy naukowej podejmuje problemy socjologii klinicznej w tym jakości życia i funkcjonowania chorych na choroby neurodegeneracyjne, zachowań zdrowotnych i komunikacji. Autor publikacji m.in. na temat etiologii SLA, społecznego kontekstu wykorzystania embrionalnych komórek macierzystych, opieki farmaceutycznej.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz