Wpisz kwotę, którą chesz przekazać na rzecz NK
1) niska jakość rządzenia w Polsce, nawet w zestawieniu z niektórymi innymi krajami postkomunistycznymi, ma swoje zasadnicze (co nie znaczy wyłączne) źródło w słabościach systemu instytucjonalno-organizacyjnego władzy państwowej.
2) istotą tego systemu jest wertykalny mechanizm zarządzania na niemal wszystkich szczeblach władzy publicznej (poza jednostkami samorządu terytorialnego), który daje w polityce państwowej zasadniczą przewagę czynnikom branżowym i resortowym nad interesem państwa jako całości.
3) Naprawa tego stanu rzeczy wymaga kilku zasadniczych reform państwa, nazywanych tu Planem Poprawy Jakości Rządzenia, które służyłyby zwiększaniu sterowności państwa i odzyskaniu przez demokratycznie wybieraną władzę realnego zwierzchnictwa nad czynnikami branżowymi i resortowymi; reformy te to:
a) budowa centrum egzekutywy państwowej, zaplecza intelektualnego rządu i systemu „pamięci instytucjonalnej” państwa,
b) stworzenie warunków instytucjonalnych dla prowadzenia długofalowej polityki administracyjnej,
c) zespolenie administracji i wzmacnianie tzw. „władzy ogólnej”,
d) wprowadzenie obowiązujących prawnie i egzekwowalnych standardów postępowania wysokich funkcjonariuszy publicznych, co jest związane z głęboką przebudową ustroju trybunałów,
e) zmiana podejścia do systemu tworzenia prawa, w tym przede wszystkim jego centralizacji ,
f) korekta ustroju wymiaru sprawiedliwości.
4) Raport wskazuje także na kluczowe polityczne warunki, których spełnienie byłoby konieczne dla skutecznego podjęcia takiego planu, a także na niektóre ugruntowane interesy, które w każdych warunkach będą przeciwdziałać takiemu przedsięwzięciu.
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Spór partyjny zamienił się w instytucjonalną wymianę ciosów poniżej pasa. Drzwi do zniszczenia instytucji zostały otwarte na oścież, a ich ponowne zamknięcie może okazać się niemożliwe.
Państwo nie należy do natury nieorganicznej. Jest życiem, które porusza się, działa, działa wewnętrznie i zewnętrznie. Nieustannie pracuje nad rozwojem swojej organizacji
Tam, gdzie demokratyzacja zawiodła lub cofnęła się, winę ponoszą nienormalne warunki: islamizm, autorytarne wpływy chińskie, a może wzrost liczby lokalnych autokratów. A co, jeśli porażki demokracji nie są wyjątkami? Prezentujemy fragment „Demokracji liberalnej w odwrocie” Joshuy Kurlantzicka.
W świadomość polskich elit politycznych została wdrukowana informacja: nie warto podejmować reformatorskiego ryzyka, bo jeśli ktoś zacznie znaczące reformy, to z dużą pewnością przegra wybory
Ta wizyta jest ważna z punktu widzenia procesu pojednania polsko-ukraińskiego, który rozpoczął się w 1991 r., gdy uznaliśmy jako pierwszy kraj na świecie niepodległość Ukrainy. Zamyka ona w pewien sposób proces oczyszczania wzajemnych relacji
Zapisz się na listę mailingową i wybierz, na jaki temat chcesz otrzymywać alerty:
Login lub e-mail
Hasło
Zapamiętaj mnie