Wpisz kwotę, którą chesz przekazać na rzecz NK
A czemu nie wspomniał Pan o austriackiej koncepcji „homo agens”? Przecież „Austriacy” jeszcze przed przyjściem ekonomii behawioralnej przedstawili swoją koncepcje racjonalności, która jest zbieżna z tym, co piszą zwolennicy podejścia behawiorystycznego, krytykując jakieś obiektywne formuły racjonalności w podejmowaniu decyzji.
Ta ekonomia, o której mówi artykuł, jest raczej ideologią niż nauką. Nie ma w niej ani zasady falsyfikacji, ani kultury eksperymentu. Jest jednak nurt prac, stosunkowo nowych, wykorzystujących możliwości komputerowych symulacji, opartych na teorii gier, które by można nazwać ekonomią eksperymentalną. Budują modele oparte na wyraźnych i jawnych założeniach co do charakteru człowieka oraz relacji międzyludzkich, które można badać, porównywać w różnych wariantach itd. W Polsce to się jakoś nie przyjęło, ale u nas chyba w ogóle nie przyjmuje się ekonomia. Tu jest np. praca z tego nurtu badań, badająca eksperymentalnie (nie postulująca) wpływ parametrów kulturowych (kapitału społecznego) na dobrobyt: http://chlebus.eco.pl/ECOSOC/bogactwo.htm
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Artykuł z miesięcznika:
W dziedzinie naszej psychologii narodowej, przede wszystkim samopoczucia narodowego, odegrała epopeja napoleońska bardzo dużą rolę. Nie mniej silnie zaważyła na następnym półwieku naszej polityki zagranicznej
Pandemia nie jest wojną, ale może mieć skutki głębsze niż niejeden konflikt zbrojny. Oznacza powrót do pierwotnej polityczności. Uderza w „cywilizację rozpieszczenia” i jej ideę, że udało się w trwały sposób uchronić ludzi przed gwałtowną śmiercią
Skutkiem opisywanego modelu ustrojowego była nierówna suwerenność państw członkowskich – większa wśród państw największych i mniejsza w tych słabszych ekonomicznie. Fragment książki „Pokryzysowa Europa”
By uniknąć losu marksistów, geopolitycy muszą w swoim myśleniu zaprzestać popełniania „grzechów” ciężkich: od pychy począwszy, przez determinizm, uniwersalizm, redukcjonizm, na sekciarstwie skończywszy
Dzisiejszym ładem międzynarodowym targają sprzeczne tendencje. Wobec tego również dziś musimy zadać sobie pytanie o to, czy Polska powinna być państwem rewizjonistycznym czy zachowawczym
„Jeżeli młode pokolenie nie weźmie się za solidną rewizję historii i narodowego imaginarium, to zmarnuje swoją największą szansę”: fragment książki „Wyjście awaryjne. O zmianie wyobraźni politycznej” Rafała Matyi.
Zapisz się na listę mailingową i wybierz, na jaki temat chcesz otrzymywać alerty:
Login lub e-mail
Hasło
Zapamiętaj mnie