
1

THINKZINE, nr 08(158)/2023, sierpień 2023 www.nowakonfederacja.pl

„Od czasów wojny w Iraku nie widziałem 
BBC News pracującego z taką siłą propa-
gandową. Cieszę się, że mnie tam nie 
ma”. Tak Paul Mason, były dziennikarz 
BBC, skomentował to, co działo się w me-
diach publicznych w Wielkiej Brytanii 
podczas kampanii przed szkockim refe-
rendum niepodległościowym w 2014 roku. 

Posądzanie BBC o propagandę może 
spotkać się z niedowierzaniem. Stronni-
czości dowodzą jednak analizy treści, pro-
wadzone w trakcie i po kampanii refe-
rendalnej. Ich autorami byli niezależni 
naukowcy i dziennikarze, tacy jak profesor 
John Robertson z Uniwersytetu West 
Scotland czy Craig Murray, były ambasa-
dor, historyk i obrońca praw człowieka. 
Wnioski z badań mówią wprost o braku 
rzetelności i manipulacji.  

Ostatecznie Szkoci zdecydowali się 
pozostać w Zjednoczonym Królestwie. 
Wygrał lęk przed obniżeniem jakości życia 
i chęć pozostania w UE. Czy na rezultat 
referendum miało wpływ to, co działo się 
wówczas w mediach? 

 

Manipulacje BBC w trakcie szkockiego 
referendum 

 
Referendum w 2014 roku w Szkocji było 
szczególnym momentem. Nigdy wcześniej 
nie dyskutowano tak otwarcie o niepo-
dległości. Temat był na ustach wszystkich. 
Stał się numerem jeden w mediach, pod-
czas debat i prywatnych spotkań. Jeśli 
ktoś pamięta polską wiosnę 1989, tuż 
przed wyborami czerwcowymi to zrozumie 
atmosferę referendum. Obok entuzjazmu 
było sporo niepewności, strachu przed 
utratą benefitów, braku wiary, że niepo-
dległa Szkocja sobie poradzi. 

Atmosferę podkręcały media, a zwłasz-
cza BBC. Jak wynika z analiz, informacje 
podawane w TV, radiu i internecie były 
jednoznacznie negatywne – niepodległość 
miała nieść za sobą samo zło. Prognozo-
wano pogorszenie sytuacji gospodarczej 
i społecznej, pozbawienie ludzi zaplecza 
socjalnego, uprawnień i przywilejów. Prze-
de wszystkim podkreślano niebezpieczeń-
stwa wyjścia ze wspólnego unijnego rynku, 
takie jak wycofanie się inwestorów. Wska-

EWA MCKEE 
socjolog i dziennikarka od lat związana zawodowo i prywatnie ze 
Szkocją. Współpracowała ze szkocką gazetą The National oraz jako 
wolontariusz ze szkockim parlamentem. Jej pasją jest polityka 
oraz historia i kultura Szkocji 

 
 

Stacja BBC uznawana jest za wzorzec obiektywizmu dziennikarskiego. 
A jednak w ostatnich latach i ona ulega presji rządu i transmituje propa-
gandę  

 

Propaganda, manipulacje i uleganie 
naciskom rządu. Czy to nowe standardy BBC? 



zywano na słabość gospodarczą Szkocji, 
brak waluty, podważano utrzymanie do-
tychczasowych emerytur i zasiłków. W to-
nie tym wypowiadali się szefowie dużych 
korporacji, mocno powiązani z londyńskim 
City, przeciwni niepodległości politycy, 
ekonomiści oraz dziennikarze. 

Analiza treści wskazała na używanie 
samych negatywnych słów do opisu nie-
podległości, jak i jej czołowych zwolenni-
ków. Najbardziej popularnym połączeniem 
w BBC było „niepodległość” i „ostrzeżenie”, 
a dominowały słowa takie jak „ryzyko”, 
„szkoda”, „katastrofa”.  

Manipulowano również przy doborze 
gości, polityków i ekspertów oraz alokacji 
czasu antenowego. Dominowali zwolen-
nicy nurtu antyniepodległościowego. Pod-
czas debat na jednego przedstawiciela 
Szkockiej Partii Narodowej (SNP) czy or-
ganizacji proniepodległościowej przypa-
dało kilku zwolenników pozostania w Wiel-
kiej Brytanii.  

Dobór gości wpływał też na poziom 
debat oraz jakość komentarzy. Przykładem 
może być wypowiedź Ruth Deech, poli-
tyczki i wykładowczyni akademickiej, za-
proszonej do popularnego show BBC tuż 
przed referendum. Baronessa Deech oska-
rżyła Szkotów o życie z zasiłków opłaca-
nych przez Anglików. Ten absurdalny ko-
mentarz poparły gromkie oklaski pub-
liczności. Warto dodać, że do programów 
BBC wybierana jest ona na podstawie an-
kiet, w których deklaruje się poglądy.  

Praktyka BBC polegała również na 
niedopowiedzeniach, zatajaniu faktów czy 
braku szerszego kontekstu wypowiedzi. 
Przykładem takiej manipulacji jest wywiad 
popularnego komentatora politycznego 
Andrew Marra z Jose Manuelem Barroso. 
Rozmówca, zapytany o szanse niepodległej 
Szkocji na członkostwo, odpowiedział, że 
tych szans praktycznie nie ma. Marr nie 

wspomniał, że Barroso jest przeciwnikiem 
dążeń niepodległościowych, a jego partia 
jest w sojuszu ugrupowań działających 
na rzecz powstrzymania tych procesów 
w Europie. Nie nakreślił osobistej sytuacji 
przewodniczącego, czyli starań o przy-
wództwo w NATO i potrzeby wsparcia 
kandydatury przez ówczesnego premiera 
Camerona. Nikt nie wspomniał też o tym, 
że wypowiedź Barroso nie jest oficjalnym 
stanowiskiem Unii Europejskiej, ani o tym, 
że Szkocja bez specjalnych przygotowań 
spełnia większość wymogów stawianych 
członkom Unii.  

Podobnie postąpiono z przedstawie-
niem stanowiska rządu w Luksemburgu 
jako przeciwnego członkostwu niepodległej 
Szkocji w Unii Europejskiej. Pomimo 
sprzeciwu administracji w Luksemburgu, 
informacja nigdy nie została przez BBC 
sprostowana.  

Często stosowaną praktyką było mon-
towanie „setek”, składających się ze scen 
pochodzących z różnych materiałów źród-
łowych. Jednym z najbardziej znanych 
przykładów jest migawka pokazana przez 
BBC po debacie w szkockim parlamencie. 
Na nagraniu widać, jak pierwszy minister 
Alex Salmond drwiąco potrząsa głową 

2

THINKZINE, nr 08(158)/2023, sierpień 2023 www.nowakonfederacja.pl

Najbardziej popularnym 

połączeniem w BBC było 

„niepodległość” 

i „ostrzeżenie”, 

a dominowały słowa takie 

jak „ryzyko”, „szkoda”, 

„katastrofa”



w reakcji na oświadczenie parlamentarne 
bliskiego współpracownika, Johna Swin-
neya. W komentarzu sugerowano rozłam 
w Szkockiej Partii Narodowej. Po spraw-
dzeniu nagrania z kamer parlamentu oka-
zało się, że zdarzenie to nie miało miejsca. 
Salmond wprawdzie kpił, ale kilka godzin 
wcześniej – z lidera szkockich Liberalnych 
Demokratów Tavisha Scotta, który za-
atakował go w trakcie porannej debaty. 

Poza krytyką szkockiego rządu i eks-
pertów, BBC skupiała się na promowaniu 
stanowiska rządu w Londynie i związanych 
z nim agencji. Organizacje te przedsta-
wiano często jako niezależne inicjatywy 
obywatelskie. Przy tworzeniu materiałów 
BBC wykorzystywano raporty przygoto-
wywane przez instytucje blisko powiązane 
z Downing Street, takie jak Institute for 
Fiscal Studies, czy Centre for Public Policy 
for Regions. Jednocześnie pomijano dane 
pochodzące z innych źródeł. 

Jedną z organizacji promowanych 
w BBC było Vote No Borders, prezento-
wane jako ruch oddolny szkockich zwo-
lenników pozostania w Wielkiej Brytanii. 
W rzeczywistości ta organizacja była za-
rejestrowana pod adresem londyńskiej 
firmy Acanchi, która odpowiadała za pro-
mocję brytyjskiego rządu. Szef Acanchi 
i Vote No Borders to ta sama osoba, silnie 
powiązana z torysami.  

 
Skandal za skandalem 

 
Poparcie dla niepodległości w Szkocji roś-
nie, mimo dużego kryzysu wewnątrz 
Szkockiej Partii Narodowej i słabnącej 
pozycji tworzonego przez nią rządu. Nowy 
lider partii, Humza Yousaf, który wygrał 
partyjne wybory na to stanowisko nie-
wielką liczbą głosów, ma słabe notowania 
jako szef szkockiego rządu. Jego sytuacji 
nie poprawia coraz bardziej widoczny 

rozłam w partii. Choć na razie możliwość 
kolejnego referendum jest zablokowana, 
wraz z rosnącym poparciem dla niepo-
dległości trudno będzie Londynowi w nie-
skończoność udawać, że problem został 
rozwiązany w 2014 roku. Czy kolejny raz 
pomoże mu w tym BBC? 

W połowie marca „The Guardian” 
opublikował artykuł o naciskach brytyj-
skiego rządu na treści publikowane w BBC. 
Redaktorzy stacji w wiadomościach wy-
syłanych swoim dziennikarzom sugerują, 
w jaki sposób ci ostatni powinni przed-
stawiać sprawy wrażliwe dla rządzącej 
partii. Część z nich pojawiała się po bez-
pośredniej presji ze strony Downing Street. 

Prośby dotyczyły między innymi zakazu 
używania słowa „lockdown” w materiałach 
BBC, tuż po wprowadzeniu pierwszych 
ograniczeń w marcu 2020 roku. Zalecano 
też większy sceptycyzm w komentarzach 
wobec Partii Pracy i jej stanowiska w spra-
wie planów walki z pandemią.  

Okazuje się, że Downing Street regu-
larnie interweniowała w sprawie nagłów-
ków w serwisach internetowych. Ujaw-
nione wiadomości są ułamkiem tego, co 
dzieje się w BBC, ponieważ większość na-
cisków politycy wywierają ustnie. Materiały 
wskazują, że zespół redakcyjny nie tylko 
był informowany o poglądach Downing 

3

THINKZINE, nr 08(158)/2023, sierpień 2023 www.nowakonfederacja.pl

Baronessa Deech oskarżyła 

Szkotów o życie z zasiłków 

opłacanych przez Anglików. 

Ten absurdalny komentarz 

poparły gromkie oklaski 

publiczności



Street, ale zachęcany do ich traktowania 
jako stanowiska BBC. 

Wyciek wiadomości zbiegł się w czasie 
ze skandalem wokół zawieszenia w pracy 
komentatora piłkarskiego Gary'ego Line-
kera, gwiazdy kultowego programu spor-
towego „Match of the Day” Dziennikarz 
został odsunięty za tweet, w którym na-
zywał politykę rządu wobec nielegalnych 
uchodźców okrutną i porównał jej język 
do propagandy faszystowskich Niemiec. 
Po kilku dniach pozwolono Linekerowi 
wrócić na antenę, ale debata dotycząca 
wolności słowa nie ucichła.  

Wobec tych doniesień coraz trudniej 
wierzyć w niezależność i bezstronność 
BBC. Stacja była i jest częścią upolitycz-
nionego establishmentu, powiązanego 
z bankami i skarbem państwa. Wbrew 
pozorom to właśnie rząd decyduje o fi-
nansach BBC – choćby przez to, że ustala 
wysokość obowiązkowego abonamentu. 
Sprawozdania i raporty z działalności roz-
liczane są przez rządowych urzędników. 
Polityka redakcyjna ustalana jest na naj-
wyższych stanowiskach, najbardziej upo-
litycznionych i wplątanych w sieć pry-
watnych relacji. 

Jako przykład można podać powiąza-
nia Richarda Sharpa, byłego przewodni-
czącego Rady BBC, z Borisem Johnsonem. 
Pod koniec kwietnia Sharp złożył rezyg-
nację w następstwie raportu dotyczącego 
związku jego nominacji z załatwieniem 
pożyczki w wysokości 800 tysięcy funtów 

byłemu premierowi. Richard Sharp to 
także były bankier Goldman Sachs, były 
szef Rishiego Sunaka i darczyńca Partii 
Konserwatywnej. Także Tim Davie, dy-
rektor generalny BBC, jest silnie powiązany 
z torysami. Kandydował z ich listy na 
radnego w jednej z dzielnic Londynu.  

 
Uprzedzona BBC 

 
Czy BBC jest więc uprzedzona wobec 
szkockich nacjonalistów? I dlaczego? 

Pierwszy i najprostszy powód to, że 
jest to British Broadcasting Corporation. 
Czy może dziwić fakt, że organizacja, 
słusznie lub nie, uważająca się zarówno 
za twórczynię, jak i strażniczkę znacznej 
części tożsamości i kultury współczesnej 
Wielkiej Brytanii, mogła poczuć się za-
grożona przez ruch, który chce zniszczyć 
lub przynajmniej znacząco zmienić tę toż-
samość? BBC, choć nie jest instytucją 
rządową, może w głębi swojej instytucjo-
nalnej świadomości wierzyć, że rozpad 
Wielkiej Brytanii będzie złem dla wartości, 
którym patronuje. 

BBC także słabo sobie radzi w sytua-
cjach, których nie rozumie. Choć z reguły 
przestrzega równowagi stron podczas 
kampanii wyborczych, w trakcie szkoc-
kiego referendum nie poradziła sobie. 
Może to wynikać z faktu, że zasady debat 
podczas wyborów powszechnych są od 
lat ustalone, zrozumiałe i akceptowane. 
Natomiast tam, gdzie nie ma tak głęboko 
zakorzenionej tradycji, a debata dotyczy 
fundamentalnej zmiany, BBC nie pamięta 
lub nie chce pamiętać o równowadze stron 
i rzetelności. To, co korporacja postrzega 
jako dobre, zrozumiałe, ugruntowane 
wspiera, jeśli czegoś nie rozumie – nie 
chce poznać i automatycznie klasyfikuje 
jako złe. BBC nie włożyło wysiłku w to, 
by zrozumieć, o co tak naprawdę chodzi 

4

THINKZINE, nr 08(158)/2023, sierpień 2023 www.nowakonfederacja.pl

Downing Street regularnie 

interweniowała w sprawie 

nagłówków w serwisach 

internetowych



Szkotom, czemu ruch separatystyczny 
jest tak silny i czemu tylu ludzi chce nie-
podległości. To separatyści mieli znaleźć 
sposób na udowodnienie swoich racji. 
Problem w tym, że im to uniemożliwiono.  

 
Przyszłość mediów publicznych 

 
Mimo tych skandali, BBC to wciąż marka 
sama w sobie. Kodeks Dziennikarstwa 
BBC uważany jest za wzór standardów 
pracy dziennikarskiej, bezstronności i ja-
kości. Finansowana z publicznych pie-
niędzy, z założenia ma być niezależną od 
interesów polityczno-biznesowych „czwar-
tą władzą”.  

Problemy stacji z dotrzymaniem włas-
nych standardów i niezależności nasuwają 
pytania o przyszłość i kształt mediów 
publicznych. Jeżeli nie BBC – to kto może 
oprzeć się naciskom i zakusom polityków? 
W jakim kierunku powinno podążać BBC, 

aby sprostać wymaganiom mediów pub-
licznych XXI wieku? Dotychczasowa for-
muła, choć wygodna dla samego BBC, 
zdewaluowała się. Dziś potrzeba czegoś 
więcej niż stabilnej korporacji, która ma 
pozycję najlepszej brytyjskiej marki, za-
pewniającej brytyjskim firmom medialnym 
przewagę na rynku międzynarodowym, 
finansowanej z publicznych środków i po-
zostającej głównym źródłem oficjalnych 
wiadomościami. 

Obecny kryzys wizerunkowy i proble-
my wewnętrzne stacji stawiają pod zna-
kiem zapytania szanse na szybkie wypra-
cowanie ambitnej wizji mediów publicz-
nych. Takich, które mają pojęcie o powadze 
kryzysu społecznego, w jakim obecnie 
znajduje się Wielka Brytania; o politycz-
nym znaczeniu mediów publicznych i war-
tościach, które powinny uosabiać. Bez 
tego przyjdzie nam jedynie czekać na ko-
lejne przecieki i skandale. 

5

THINKZINE, nr 08(158)/2023, sierpień 2023 www.nowakonfederacja.pl


