1) Obecna forma podstawy programowej nadaje się do całkowitej likwidacji. Dokument ten powinien zostać stworzony na nowo, a jego rozmiary powinny zostać znacząco zmniejszone i uelastycznione. Celem i głównym elementem nauczania powinno być w mniejszym stopniu przekazanie szczegółowych treści, a w większym – obudzenie ciekawości ucznia do zgłębiania wiedzy, ukształtowanie w uczniu umiejętności znajdowania oraz selekcji informacji, stworzenie podczas zajęć atmosfery motywującej do zdobywania wiedzy, szukania, analizowania, ale również – co bardzo istotne – popartego konkretną argumentacją kwestionowania tego, co proponuje nauczyciel lub podręcznik.
2) W nowej podstawie programowej należy uszczuplić twarde treści, a zaakcentować postawy i umiejętności oparte na miękkich kompetencjach kluczowych takich jak szukanie odpowiedzi czy współpraca w rozwiązywaniu problemu czy analizowaniu faktów itp. Tylko taka podstawa programowa da nauczycielowi możliwości pracy z uczniem w taki sposób, aby zaciekawić go przedmiotem, pozwolić popełnić błędy i dać czas na ich naprawę, nawet jeśli zajmie to kolejne dwie lub trzy lekcje.
3) Nauczyciel powinien mieć możliwość tworzenia całkowicie autonomicznych i elastycznych „małych podstaw programowych” dla konkretnych klas. Nie należy bowiem stosować tych samych narzędzi dla klas/grup bardzo dobrych i słabszych. Dla uczniów wybitnych należy w „małej podstawie programowej” zawrzeć treści, które pozwolą im w przyszłości na dokonanie innowacyjnych osiągnięć i przyczynienie się do rozwoju państwa i świata, a uczniom słabszym należy zapewnić podstawowe informacje, koncentrując się na polubieniu przez nich przedmiotu i obudzeniu ciekawości jego zgłębiania. Tylko przy tak napisanej podstawie programowej – elastycznej i opartej na potrzebie szukania i analizowania – każdy z uczniów ma szansę na rozwój.
4) Nowe podstawy programowe powinny zostać napisane wspólnie w zespołach nauczycielskich, a ich treści – uzgodnione między poszczególnymi przedmiotami. Przykładowo, jeżeli w danej klasie zespół nauczycieli geografii zakłada analizowanie problemów ekologii, nauczyciele języka angielskiego powinni w podobnym terminie przerabiać np. czasy przyszłe oraz słownictwo związane właśnie z ekologią. Nauczyciel matematyki powinien tak usystematyzować swoją pracę, aby w tym czasie nauczyć dzieci, jak obliczać objętość wody, którą codziennie wylewamy podczas kąpieli itd.
5) Nowy dokument musi również zawierać wyraźne dyrektywy wychowawcze. Podstawa programowa musi zostać w swoich treściach ukierunkowana ku aksjocentryzmowi, aby móc kształtować w młodym człowieku uniwersalne cnoty – bycia dobrym uczniem, rodzicem, pracownikiem czy obywatelem. Każda przerabiana treść programowa musi być skorelowana z procesem wychowania ucznia do wartości.