Newsletter

Wielkie ryzyka wygranej Sądu Najwyższego

Postanowienie SN z 2 sierpnia wprowadza nas na nowy – głębszy i szerszy – poziom kryzysu ustrojowego i politycznego. Może to mieć niewyobrażalne dotąd konsekwencje dla całej UE

Iran – kość niezgody Trumpa i Brukseli

Przywrócenie przez Waszyngton sankcji wobec Iranu powoduje, że pogłębia się przepaść między Stanami Zjednoczonymi a krajami „starej Europy”, która wolałaby kurs bardziej ugodowy

Polityka migracyjna UE. Jak wyjść z sytuacji bez wyjścia?

Fundamentem zachodniej kultury politycznej i prawnej jest zasada uniwersalnych praw człowieka. Jednak nie można nie widzieć, że imigracja w takiej skali, jaką mamy dzisiaj, to problem wielkiej zmiany społecznej

Innowacja czy retuszowana retoryka?

„Polska ma wiele do zaoferowania UE” – powtarzał w Strasburgu M. Morawiecki. Problem w tym, że to, co proponował, specjalnie nie odbiega od diagnoz, stawianych w ostatnich latach przez polityków europejskiego mainstreamu

Jak konstruktywnie wzmocnić parlamenty

Wzmocnienie roli parlamentów narodowych w strukturze politycznej Unii może być odpowiedzią na realny problem polityczny

Nowa ordynacja do PE: spajanie opozycji

Nawet jeżeli PiS-owi uda się zwiększyć swoją reprezentację w PE, ryzykuje powstaniem koalicji wyborczej, która może nie wygra z nim w wyborach do PE, ale z pewnością okrzepnie przed wyborami parlamentarnymi

Spotkanie stronników Merkel

Nieformalny szczyt UE nt. migracji zorganizowany w niespotykanym dotąd trybie to test tego, na ile może sobie pozwolić Angela Merkel w Radzie Europejskiej

Unia nie jest w kryzysie egzystencjalnym

Posuwamy się w kierunku coraz większej współpracy i integracji, ale nigdy nie dyskutowaliśmy nad pożądanym stanem końcowym – mówi były przewodniczący Rady Europejskiej, Herman Van Rompuy

Zuckerberg w PE: win-win?

Wybór PE jako miejsca złożenia wyjaśnień z działalności Facebooka w Europie można traktować jako symboliczne wzmocnienie pozycji unijnej legislatywy

Brexit to symptom głębszych zmian

Brexit stwarza niszę dla takich krajów jak Polska, które mają predyspozycje przejąć rolę Wielkiej Brytanii w UE: państwa umiarkowanie eurosceptycznego, z krytycznym poglądem na sprawy regulacyjne

Spór o pieniądze czy praworządność?

Preteksty do ograniczenia wypłat z funduszy europejskich mogą być różne, niemniej zawsze odsłaniają trudną do przezwyciężenia funkcjonalną słabość samej UE, rozdzieranej wewnętrznymi sporami

Macron nie odpuszcza, Merkel zachęca do kompromisu

Najważniejsza w strasburskim przemówieniu formuła to „nowa europejska suwerenność, zdolna dać ochronę Europejczykom”. Prezydent Francji chce przekonać krytycznych wobec Unii obywateli, że bez niej żyłoby się im gorzej